piątek, 5 grudnia 2014

Charakterystyka urządzeń sieciowych.

Karta sieciowa (ang. NIC – Network Interface Card) – karta rozszerzenia, która służy do przekształcania pakietów danych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Karty NIC pracują w określonym standardzie, np. Ethernet, Token Ring, FDDI, ArcNet, 100VGAnylan.

Dla większości standardów karta NIC posiada własny, unikatowy w skali światowej adres fizyczny, znany jako adres MAC, przyporządkowany w momencie jej produkcji przez producenta, zazwyczaj umieszczony na stałe w jej pamięci ROM. Adres ten można dynamicznie zmieniać o ile stosowane oprogramowanie na to pozwala. Karty sieciowe standardu ArcNet miały adres MAC ustawiany ręcznie za pomocą mikroprzełączników umieszczonych na karcie (zwykle dostępnych z zewnątrz poprzez wycięcie w "śledziu").


KARTA SIECIOWA TYPU COMBO 



KARTA SIECIOWA BEZPRZEWODOWA 

KARTA SIECIOWA COMBO ZE ZŁĄCZEM AUI (złącze pozwalające na podłączenie światłowodu do karty sieciowej)


Modem (od ang. modulator-demodulator) – urządzenie elektroniczne, które moduluje sygnał w celu zakodowania informacji cyfrowych, tak by mogły być przesyłane w wybranym medium transmisyjnym, a także demoduluje tak zakodowany sygnał w celu dekodowania odbieranych danych.

MODEM WEWNĘTRZNY 




MODEM ZEWNĘTRZNY



Przełącznik (komutator, także z ang. switch) – urządzenie łączące segmenty sieci komputerowej pracujące głównie w drugiej warstwie modelu ISO/OSI (łącza danych), jego zadaniem jest przekazywanie ramki między segmentami sieci z doborem portu przełącznika, na który jest przekazywana.


SWITCH PROFESIONALNY





SWITCH 


Router (po polsku - trasownik,) – urządzenie sieciowe pracujące w trzeciej warstwie modelu OSI. Służy do łączenia różnych sieci komputerowych (różnych w sensie informatycznym, czyli np. o różnych klasach, maskach itd.), pełni więc rolę węzła komunikacyjnego. Na podstawie informacji zawartych w pakietach TCP/IP jest w stanie przekazać pakiety z dołączonej do siebie sieci źródłowej do docelowej, rozróżniając ją spośród wielu dołączonych do siebie sieci. Proces kierowania ruchem nosi nazwę trasowania, routingu lub routowania.


ROUTER PROFESIONALNY

ROUTER

Transceiver – urządzenie elektroniczne posiadające zarówno nadajnik i odbiornik (radiostacja), które są połączone i mają wspólne obwody w jednej obudowie. Termin pochodzi z roku ok. 1920.

Podobne urządzenia obejmuje transponder, transwerter i repeater. W terminologii radiowej, jeden nadajnik oznacza jednostkę, która zawiera zarówno odbiornik i nadajnik. Radiooperatorzy mogą budować własne urządzenia, posiadające jedną z funkcji, przekazywania lub odbierania. Przykładem transceivera jest np. walkie-talkie lub CB radio


TRANSCEIVER





.TRANSCEIVER



Most lub mostek (ang. bridge) – urządzenie łączące dwie lub więcej sieci lub segmenty sieci dokonując filtrowania ruchu sieciowego. Sieci podłączone do mostu mogą korzystać z różnych fizycznych i logicznych protokołów łącza.

Most zasadniczo pracuje w 2. warstwie OSI w komputerowej sieci. Na podstawie adresu odbiorcy może decydować, gdzie zostaną przesłane dane, które do niego docierają. Może dobierać właściwą trasę i optymalizować przesył danych.


MOST SIECIOWY


Konwertery nośników są idealnym rozwiązaniem w przypadku migracji sygnałów sieci miedzianej i światłowodowej. Od teraz możliwe jest korzystanie z technologii światłowodowej i przesyłanie sygnałów na odległość wielu kilometrów bez konieczności wymieniania całej infrastruktury sieciowej


KONWERTER



Regenerator, wzmacniak, wtórnik, powtarzacz (ang. repeater) to urządzenie stosowane w telekomunikacji do regeneracji sygnału.

Zasięg transmisji sygnałów jest ograniczony na skutek zniekształceń, zakłóceń i pochłaniania energii w mediach transmisyjnych. Regeneracja przesyłanych sygnałów w trakcie transmisyjnym pozwala ten zasięg zwiększyć. Regeneratory działają w warstwie fizycznej sygnałów (pierwsza warstwa modelu OSI) i nie próbują interpretować transmitowanych przezeń danych pod kątem ich poprawności (spójności).

W telekomunikacji określenie regenerator może oznaczać:
Urządzenie analogowe, które jedynie wzmacnia sygnał do pożądanego poziomu, niezależnie od natury samego sygnału (analogowej lub cyfrowej).
Urządzenie cyfrowe, które nie tylko wzmacnia sygnały, ale także poprawia ich kształt oraz parametry czasowe.

W sieciach LAN regenerator obecnie rzadko występuje oddzielnie - częściej jego funkcje są zaimplementowane w bardziej rozbudowanych urządzeniach, takich jak koncentrator, router, przełącznik, most, które regenerują sygnał w każdym porcie.[1] Regeneratory są stosowane w przypadku transmisji sygnałów cyfrowych przez wszystkie media oraz w przypadku różnych technologii, np. Ethernet.

Przykłady regeneratorów:
Regenerator HDSL - służy do regeneracji sygnału liniowego, przez co zwiększa zasięg łącza HDSL maksymalnie o 70%. Nie jest popularny, gdyż jego koszt jest zbliżony do kosztu modemu.
Regenerator ADSL - służy do regeneracji sygnału liniowego, przez co zwiększa zasięg łącza ADSL.
Regenerator optyczny - stosowany w torach światłowodowych wzmacniacz optyczny np. EDFA.


REGENERATOR




Koncentrator sieciowy (także z ang. hub) – urządzenie pozwalające na przyłączenie wielu urządzeń sieciowych do sieci komputerowej o topologii gwiazdy. Najczęściej spotykane w wersji 4-, 8-, 16- lub 24-portowej.Obecnie urządzenia te nie są już praktycznie stosowane, wyparte zostały przez przełączniki działające w drugiej warstwie modelu ISO/OSI (warstwie łącza danych, wykorzystując adresy MAC podłączonych urządzeń). Powodem tego był bardzo duży spadek cen przełączników, coraz wyższe wymogi dotyczące przepustowości stawiane przez nowoczesne aplikacje sieciowe oraz zwiększające się ilości danych, które muszą być przesyłane przez sieć. Duża liczba kolizji występujących w obciążonych sieciach komputerowych powodowała znaczne obniżenie przepustowości i przekreśliła sens stosowania koncentratorów.

Z drugiej strony koncentrator przenosi sygnały z portu wejściowego na wszystkie porty wyjściowe bit po bicie, przełącznik natomiast ramka po ramce, co powoduje powstawanie opóźnień (także dodatkowych, zmiennych, w zależności od długości ramki). Może być to zaletą koncentratora w przypadku bardzo prostych sieci lokalnych.


KONCENTRATOR



Budowa światłowodu

Włókno optyczne przenoszące impulsy świetlne składa się z rdzenia (średniaca 50 mikrometrów , rzadziej 62,5 mikrometra (10 do -6)) oraz cześci zewnętrznej (o średnicy 123 mikrometrów) nazywanej płaszczem zewnętrznym.
Pozostałe elementy włókna to:
#bufor - izolacyjna warstwa akrylowa o średnicy 900 um
#oplot kewlarowy - (polimer wytrzymałe na rozciąganie)
#izolacja zewnętrzna


Wyróżniamy światłowody przeznaczone do zastosowań wewnątrz budynków tzw.ścisła tuba(włókna są maksymalnie ściśnięte w przewodzie) oraz przeznaczone na zewnątrz budynków tzw.luźna tuba(włókna światłowodowe znajdują się w przestrzeni wypełnionej żelem.


ŚWIATŁOWÓD WIELOMODOWY
Promień światła może zostać wprowadzony pod różnymi kątami (modami) .W przypadku światłowodów wielomodowych występuje niekorzystne zjawisko zwane dyspersja polegające na poszerzaniu się promienia świetlnego wraz z przebytą drogą , dlatego też światłowody tego rodzaju mogą mieć 5KM długości.

ŚWIATŁOWÓD JEDNOMODOWY
Rdzeń złożony jest z wielu warstw o różnych współczynikach załamania.Jego średnioca wynosi 9 um.Może transmitować tylko jedną wiązkę światła a dzięki minimalnej wielkości zjawiska dyspersji można wykorzystywać go do transmisji z rzędu 60 KM.


Światłowody wielomodowe zapewniają przepustowość 1Gbps na odległość do 0,5 KM.Przy dłuższych odległościach należy używać kabla jednomodowego by zachować tą przepustowość.


ZŁĄCZA ŚWIATŁOWODOWE
Normy dotyczące okablowania światłowodowego:
#ISO/IEC 11801
#EN50173
#TIA/EIA 568A

piątek, 28 listopada 2014

Sieci bezprzewodowe

Struktura sieci bezprzewodowych :
1.IBSS (independent basic service set) - struktura taka jest tworzona w instalacjach ad-hoc (tymczasowych) komputery łączą się ze sobą za pomocą swoich kart sieciowych .W rozwiązaniu tym każda ze stacji musi pokrywać swoim zasięgiem pozostałe stacje.

2.BSS (basic service set ) - w tym rozwiązaniu stosuje się punkt dostępowy (AP) dzięki czemu rozpiętość instalacji się podwaja .Jeśli zasięgi BBS będą się częściowo pokrywać to dzięki roomingowi będzie można przemieszczać się wewnątrz systemu dystrybucyjnego nie tracąc zasięgu.

3.ESS (extended service set ) - struktura taka powstaje poprzez uruchomienie kilku AP.


CSMA/CA
CSMA/CD 


W sieciach VLAN nie jest możliwe stosowanie używanego w sieci Ethernet CSMA/CD.Stacja nadająca nie może bowiem równocześnie prowadzić nasłuchu ,gdyż jej sygnał zagłuszyłby inne stacje.Stosowaną metodą jest CMSA/CA .


Najważniejszymu parametrami anten jest:

-zysk energetyczny (wpływa na zasięg sygnału)
-szerokość wiązki promieniowania (charakterystyka promieniowania) (decyduje o o obszarze pokrytym zasięgiem)

Rodzaje anten:
a)antena dookulna - emituje sygnał równomiernie we wszystkich kierunkach (np.antena prętowa)

b)antenty szczelinowe-posiadają większy zysk energetyczny
c)antena sektorowa - która emituje sygnał w określonym polu za pomocą kąta od 90 do 200%
d)antena kierunowa - wiązka jest najwęższa , stosuję się te anteny w przypadku połączeń na duże odlęgłości (np.antenty JAGI)

niedziela, 23 listopada 2014

Standardy i normy sieci komputerowych-definicje związane z topologią

Najczęściej spotykane specyfikacje sieci komputerowych definiowane przez IEEE:

# IEEE 802.3 - sieć Ethernet 10Mb
# IEEE 802.3u - sieć Ethernet 100Mb
# IEEE 802.3x - sieć Full Duplex Ethernet
# IEEE 802.3z - sieć Ethernet 1Gb
# IEEE 802.5 - sieć Token Ring
# IEEE 802.11 - sieć WLAN/sieć bezprzewodowa
# IEEE 802.15 - 100VG-AnLAN
# IEEE 802.14 - cable modems/połączenia sieci za pomocą kabli telefonicznych

Specyfikacja IEEE 802.3 określa standardy:
# 10Base-2 = kabel koncentryczny cienki 10Mb/s
# 10Base-5 = kabel koncentryczny gruby 10Mb/s
# 100Base-T = kabel skrętka (UTP) 100 Mb/s
# 1000Base-T = kabel skrętka 1Gb/s
# 100Base-FX = kabel światłowodowy 100Mb/s Fibre Optic Cable (fibre-włókno)
# 1000Base-FX = kabel światłowodowy 1Gb/s

http://krysiak.info/sieci/3ethernet.htm

Zasady zapisu standardów Ethernet:
* pierwsza liczba określa prędkość w Mb/s (np.1000Base lub 1GBase)
* słowo po liczbie określa :
+ BASE  że medium jest przeznaczony do obsługi jednej usługi
+ FOIRL światłowodowe połączenie między koncentratorami
+BROAD w jednym medium można realizować wiele usług , dzięki wydzieleniu kilku pasm przenoszenia

niedziela, 6 października 2013

Ćwiczenia-Jednostki miar w sieciach komputerowych oraz parametry techniczne.

Zadania : 

  1. Dany jest adres IP 120.142.10.84 zapisz go w postaci binarnej. Pamiętaj, że długość adresu IP to 32 bity! 4 oktety po 8 bitów.
     
  2. Dany jest adres IP 40.12.110.24 zapisz go w postaci heksadecymalnej.
     
  3. Oblicz ile godzin, minut, sekund na łączu symetrycznym (DSL) o prędkości 2048 Kbps zajmie pobranie :
    • Zawartości pełnej płyty DVD
    • Zawartości pełnej płyty BLU-RAY
    • Zawartości płyty CD
       
  4. Oblicz ile godzin, minut, sekund na łączu asymetrycznym (ADSL) o prędkości 2048/256 Kbps zajmie :
    • Wysłanie archirum RAR o wielkości 1,4GB
    • Wysłanie zawartości w pełni nagranej płyty CD
       
  5. Pan Mirosław korzysta z Internetu codziennie średnio po 4 godziny dziennie. W tym czasie przegląda strony WWW, odbiera pocztę (program pocztowy), ściąga pliki z stron WWW oraz wysyła pliki na serwer FTP. Dziennie ruch sieciowy jaki generują te usługi kształatuje się natępująco :
    - WWW 100MB
    - poczta 5MB
    - pobieranie plików z stron WWW 250MB
    - FTP wysyłanie 2GB
    - FTP odbieranie 2GB

    Znając te dane dobierz odpowiednie łącze ADSL dla Pana Mirosława tak aby wykorzytanie łącza (upload i download) nie przekroszyło średnio 70% w czasie gdy korzysta z sieci.
     
  6. Andrzej gra intensywnie w LoLa, średnio 6 godzin dziennie. Zakładając, że gra generuje ruch sieciowy 2KB/s upload i 4KB/s download oblicz :
    - jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po 1 dniu
    - jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po 1 miesiącu
    - jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po roku
     
  7. Bazując na danych z zadania 6 pomóż Andrzejowi obliczyć czy jego ograniczony pakiet 15GB/msc wystarczy do gry w jego ukochaną grę. Andrzej korzysta z internetu mobilnego, a dostawca internetowy w umowie ogranicza ruch sieciowy w pełnej prędkości do 15GB/msc. Po przekroczeniu tej wartości szybkośc internetu spada do 64kbps.
    Oblicz ile % pakietu 15GB zużyje Andrzej grając w LoLa.
    Gdyby Andrzej przekroczył limit i szybkość łącza spadła do 64kbps - czy dalej będzie mógł grać w LoLa? Czy ta przepustowość wystarczy?


Odpowiedź.1.

120.142.10.84 = ?
 120=64+32+16+8=01111000
142=128+8+4+2=10001110
10=8+2=00001010
84=64+16+4=01010100

120.142.10.84 =01111000.10001110.00001010.01010100

Odpowiedź.2.

 40.12.110.24=?
40=32+8=00101000 =28
12=8+4=00001100=C
110=64+32+8+4+2=01101110=6E
24=16+8=00011000=18

40.12.110.24=28.C.6E.18

Odpowiedź.3.

Prędkość 2048 Kbps = 256 KB/s
Pojemność CD=700MB
Pojemność DVD=4,7GB =4700 MB
Pojemność BLU-RAY=25GB =25000 MB

CD=700MB / 0,256MB = 2734.3 s = 45min i 57 s
DVD=4700MB / 0,256 MB =18359 s =305 min
BLU-RAY=25000MB / 0,256 MB = 100000 s = 1666 min = około 28 godz

Odpowiedź.4.
Prędkość 256 Kbps=32KB/s
Wysyłanie archirum RAR = 1,4GB=1400MB
Wysłanie zawartości w pełni nagranej płyty CD =700 MB

RAR = 1400 MB/0,032 MB = 43750 s = 730 min =12 godz
CD =700 MB / 0,032 MB=21875 s = 364 min = 6 godz

Odpowiedź.5.
POBIERANIE:
-WWW 100MB
- poczta 5MB
- pobieranie plików z stron WWW 250MB
- FTP wysyłanie 2GB

100 MB + 5 MB + 250 MB + 2000 MB = 2355 MB = 2355000 KB * 8 =18840000 Kbps
18840000 Kbps / 14400s = 1367 Kbps

5GB=5000MB=5242880KB * 8 =41943040 Kbps
41943040 Kbps / 14400s = 1308 Kbps

Wysyłanie =1367 Kbps ->1777 Kbps czyli 2048 Kbps
Odbieranie=2912 Kbps ->3785 Kbps czyli 4096 Kbps
Łącze ASDL musi być ( 4096 /2048 Kbps ) by nie przekraczało 70% wykorzystania łącza.

Odpowiedź.6.

Dane:
2KB/s upload i 4KB/s download
- jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po 1 dniu
2 * 60=120 , 120*60=7200 7200*24=172800 KB  172800KB / 1024 =168,75 MB UPLOAD
4*60=240 , 240*60=14400 14400 * 24=345600 KB  345600 KB / 1024 = 337,5 MB DOWNLOAD
- jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po 1 miesiącu
168,75 *31 =5231,25 MB UPLOAD
337,5 * 31 = 10462,5 MB DOWNLOAD
- jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po roku
5231,25 * 12 = 62775 MB
10462,5 * 12 = 125550 MB

Odpowiedź.7.

5231,25 MB UPLOAD
10462,5 MB DOWNLOAD

5231,25 + 10462,5 = 15693,75 = 15, 32 GB

Andrzejowi zabraknie pakietu na jeden dzień , niestety po przekroczeniu limitu i spadku łacza do 64Kbps nie będzie w stanie grać w ukochanego Lol'a :)